Πέμπτη , 28 Μαρτίου 2024
Breaking News

Γιατροσόφια από διάφορα μέρη της Ελλάδας

Το γιατροσόφι είναι το πρακτικό φάρμακο που χρησιμοποιούσε ο κόσμος παλιότερα, προκειμένου να αντιμετωπίσει μικρά ή και μεγαλύτερα προβλήματα υγείας. Υπάρχουν...
Περισσότερα
Γιατροσόφια από διάφορα μέρη της Ελλάδας

Διαιτητική συμπλήρωση λουτεΐνης/lutein και ελαιόλαδου για σύνδρομα και παρενέργειες μετά τον COVID-19 και mRNA εμβόλιο

οι συγγραφείς: Κλείνουμε τη συγγραφή μας με ένα από τα διασημότερα απόσπασμα του Ιπποκράτη: Ας είναι το φαγητό μας το φάρμακό...
Περισσότερα
Διαιτητική συμπλήρωση λουτεΐνης/lutein και ελαιόλαδου για σύνδρομα και παρενέργειες μετά τον COVID-19 και mRNA εμβόλιο

Ένα διαφορετικό ρόφημα – πως ετοιμάζω ρόφημα ιβίσκου από τα αποξηραμένα άνθη του!

Το ρόφημα ιβίσκου είναι ένα ρόφημα στο χρώμα του ρουμπινιού που ετοιμάζουμε με αποξηραμένα άνθη ιβίσκου.  Με την ξεχωριστή ξινή...
Περισσότερα
Ένα διαφορετικό ρόφημα – πως ετοιμάζω ρόφημα ιβίσκου από τα αποξηραμένα άνθη του!

Απλά αναπνέουμε – το σώμα μας έχει ενσωματωμένο ένα καταπραϋντικό για το στρες, το πνευμονογαστρικό νεύρο ή Vagus nerve

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να ανακουφιστούμε από το άγχος, όπως η άσκηση,  ένα χαλαρωτικό μπάνιο ή ακόμη και ένα μασάζ. ...
Περισσότερα
Απλά αναπνέουμε – το σώμα μας έχει ενσωματωμένο ένα καταπραϋντικό για το στρες, το πνευμονογαστρικό νεύρο ή Vagus nerve

Βάμματα βοτάνων, τα ιαματικά δώρα της Φύσης

Η ιστορική χρήση των βοτανικών βαμμάτων ως εγγενείς θεραπείες για την προώθηση της υγείας μας και της ευεξίας μας είναι πανάρχαια και αξιοσημείωτη. ...
Περισσότερα
Βάμματα βοτάνων, τα ιαματικά δώρα της Φύσης

Οπούντια: Ένας εντυπωσιακός κάκτος για κήπο και γλάστρα

Ένας από τους πιο δημοφιλείς και αναγνωρίσιμους κάκτους είναι η οπούντια που ξεχωρίζει με τους ωοειδείς σαρκώδεις βλαστούς που θυμίζουν...
Περισσότερα
Οπούντια: Ένας εντυπωσιακός κάκτος για κήπο και γλάστρα

Πότε φυτεύουμε αμπέλι;

Ποια εποχή είναι κατάλληλη για φύτευση αμπελιού και κληματαριάς;Το αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές καλλιέργειες στη χώρα μας με...
Περισσότερα
Πότε φυτεύουμε αμπέλι;

Τι είναι τα ιονοφόρα και γιατί είναι σημαντικά για την υγεία μας

Το ιονοφόρο είναι μια χημική ένωση η οποία έχει την ικανότητα να μεταφέρει ιόντα κατά μήκος των βιολογικών κυτταρικών μεμβρανών.  Ο...
Περισσότερα
Τι είναι τα ιονοφόρα και γιατί είναι σημαντικά για την υγεία μας

Δουράντα: Το λουλούδι του ουρανού με τα κρεμαστά άνθη

Η δουράντα είναι ένα τροπικό φυτό με μαγευτικά μωβ μπλε λουλούδια που κρέμονται προς τα κάτω δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό θέαμα.Γνωστή...
Περισσότερα
Δουράντα: Το λουλούδι του ουρανού με τα κρεμαστά άνθη

Γείωση – 5 βήματα για να σταματήσουμε άμεσα αγχωτικές και καταθλιπτικές σκέψεις

Όταν οι ανεξέλεγκτες καταστάσεις και τα δυσάρεστα συναισθήματα μας κατακλύζουν και το κεφάλι μας στροβιλίζεται από αγχωτικές και καταθλιπτικές σκέψεις,...
Περισσότερα
Γείωση – 5 βήματα για να σταματήσουμε άμεσα αγχωτικές και καταθλιπτικές σκέψεις

Βυζαντινές συνταγές και Σαρακοστιανή διατροφή

O γάρος ή το γάρον, λικουάμεν ή αβδώμιον αποτελούσε την κατ’ εξοχήν σάλτσα ή περίχυμα των Βυζαντινών. Γνωστός ήδη από την ύστερη αρχαιότητα χρησιμοποιείται ακόμη ευρύτερα κατά τους βυζαντινούς χρόνους. Πρόκειται για παρασκεύασμα με βάση τα εντόσθια των ψαριών ή και ολόκληρα ψάρια μικρά (αθερίνες, λεπτές τρίγλιες) ή μεγάλα (σκουμπριά, σαβρίδια). Αφού τα τοποθετούσαν σε σκεύος με άφθονο αλάτι (και κατά περίπτωση ρίγανη) τα σκέπαζαν και τα εξέθεταν στον ήλιο δυο ή τρεις μήνες ανακατεύοντάς τα συχνά. Το παχύρευστο υγρό που παίρνανε έπειτα από το σούρωμα ήταν ο γάρος που αραιωνόταν με νερό (υδρόγαρος), κρασί (οινόγαρος), ξύδι (οξύγαρος) και λάδι (ελαιόγαρος ή γαρέλαιον). Στα βυζαντινά τραπέζια υπήρχε το γαράριον ή γαρερόν, δοχείο που περιείχε το γάρον με το οποίο περίχυναν τα διάφορα φαγητά.ΣΥΚΩΤΑ ήπατα χηνών λιπαρά και μεγάλα. Ήδη από την αρχαιότητα εφαρμόζονταν διάφοροι τρόποι για την πάχυνση των χηνών με σκοπό την απόκτηση μεγάλων και λιπαρών ηπάτων. Οι χήνες εξαναγκάζονταν να πίνουν ορό γάλακτος ή μελίκρατο και να τρώνε επί είκοσι μέρες βρεγμένα δημητριακά αλλά κυρίως ξερά σύκα (εξ ού και συκωτόν ήπαρ που έδωσε τη λέξη συκώτι). Αποκτάται έτσι ένα απαλό και λευκό συκώτι που αφού αφαιρεθεί τοποθετείται σε πλατύ αγγείο γεμάτο με χλιαρό νερό το οποίο αλλάσσεται δύο και τρεις φορές. Αυτό το είδος του foie gras μαρτυρείται κυρίως στα πρωτοβυζαντινά χρόνια.O Σιθ τον 11ο αι. αναφέρεται μόνο στις θεραπευτικές ιδιότητες του λίπους, της γλώσσας και των όρχεων των χηνών στα δε κομνήνεια χρόνια και εξής η χήνα αποτελούσε το αγαπημένο πτηνό των περίτεχνων μονοθυλεύσεων ή μονοθυλευτών, δηλαδή των παραγεμισμένων ζώων με μεγάλα πτηνά, όπως η χήνα, που ήταν γεμισμένα με τη σειρά τους με μικρότερα, όπως περιστέρια, κοτσύφια κ.λ.π.Ύδνον είναι είδος υπόγειου μανιταριού, γνωστό στα νεοελληνικά ιδιώματα ως ύτανον ή ύτινον. Οι βυζαντινοί το θεωρούσαν βολβό, καθώς δε ανασκάπτεται συνήθως από τους χοίρους στα νεοελληνικά καλείται και χοιρόψωμο ή χοιροβότανο. Πρόκειται για τις γνωστές και πανάκριβες στους διεθνείς καλοφαγάδες γαλλικές truffes. Τα ύδνα τρώγονταν ωμά, βραστά ή ψημένα. Τα απέστελλαν ως ακριβό δώρο και ο Μιχαήλ Ψελλός (11ο αι.) τα θεωρεί σπουδαίο έδεσμα και τα περιγράφει σε επιστολή του. Ακόμη και στους χρόνους μας θεωρείται «αφεντικόν μαγέρεμα».Μιαν έψησιν μας παραδίδει ο Σιθ πάντα στον 11ο αι. «Πρέπει πριν από το μαγείρεμα (προ της εψήσεως) για να τα καθαρίσουμε να τα πλένουμε πολλές ώρες μέσα σε νερό. Μετά τα βράζουμε (έψειν) σε νερό που έχουμε ρίξει αλάτι, ρίγανη και πήγανο. Μετά το βράσιμο (μετά την έψησιν) το αρτύομε με λάδι, θρούμπα, πιπέρι και γάρο».Σαρακοστιανή διατροφή και μαγειρείες
(Μεγάλη Τεσσαρακοστή στη Μονή Στουδίου, Κωνσταντινούπολη, 9ος αι.).Χαρακτηριστικά: Φαγητό μία φορά την ημέρα. Ξηροφαγία (τίποτε το χλωρό, χόρτα ή οπωρικά), όσπρια χωρίς λάδι, οστρακόδερμα, ανόστεα (μαλάκια, σαλιγκάρια;) και ταρύχια (τουρσιά). Κρασί μόνο Σάββατο και Κυριακή και τρία ποτήρια του Ευαγγελισμού. Πιθανή εξαίρεση ελάχιστο κρασί τη Μεγάλη Εβδομάδα ως τονωτικό λόγω της κοπώσεως των αγρυπνιών. Ψάρια και λάδι ποτέ όλη τη Σαρακοστή, μόνο του Ευαγγελισμού και το Σάββατο και Κυριακή των Βαΐων.Διατροφικά μοντέλα

  • Την πρώτη και τέταρτη εβδομάδα της Σαρακοστής: Φάβα εξεστόν, αλμαία χωρίς ελαίου, ξηρά σύκα (ισχάδες), δαμάσκηνα, κάστανα και απίεφθα (βραστά απίδια).
    Πίνεται δε εύκρατον, το γνωστό μεταγενέστερα ως κυμινόθερμον ή κυμινοθέρμιν.
  • Τις υπόλοιπες εβδομάδες της Σαρακοστής: Κόκκους εξεστούς, αλμαία εις τα σκουτέλλια, μαγειρεία όσπριον μετά καρύου τριπτού. Καθόλου ξηρά σύκα ή οπωρικά.
  • Πίνετε και πάλι εύκρατον. Από τα όσπρια μόνο για την Μεγάλη Πέμπτη δίνεται η διευκρίνιση μαγειρεία όσπριον μετά καρύου τριπτού και ζεστά κουκία, δηλαδή βραστά κουκιά.

    H φασολάδα των αγγέλωνΗ μαγειρεία όσπριον μετά καρύου τριπτού πιθανότατα είναι αυτή που περιγράφεται παρακάτω ως φασολάδα των αγγέλων.Πάντως δεν γίνεται σαφές αν το μοσχοκάρυδο μπαίνει όταν η μαγειρεία είναι μόνο άνευ ελαίου ή και μετά ελαίου, καθώς μνημονεύεται τη Σαρακοστή. «Μια πολύ κρύα μέρα της Σαρακοστής, λίγο πριν αρχίσει η θεία λειτουργία, ο Επιφάνιος, χωρίς τη βοήθεια των υπηρετών του, έψιεν όσπριον το λεγόμενον οροφάσουλον, βάζοντας τη χύτρα πάνω στα κάρβουνα που είχε μέσα στον κοιτώνα του να ζεσταθεί. Και όπως καθόταν και ζεσταινόταν ψήνοντας το φαγητό, κτύπησε το σήμαντρο για τη λειτουργία, κι αυτός σηκώθηκε και πήγε χωρίς να αφήσει κάποιον στην επιμέλεια του εψήματος.Μπήκε λοιπόν ο Επιφάνιος στον κοιτώνα του και είδε τη χύτρα πάντα πάνω από αναμμένα κάρβουνα κι έναν πανύψηλο κι όμορφο νέο, με πρόσωπο πιο λαμπερό από τον ήλιο και με ανασκουμπωμένο το δεξί του χέρι, να την ανακατεύει. Και ο γλυκός εκείνος μάγειρος, αφού γεύτηκε λίγο από το μαγείρεμα (ο ηδύς εκείνος μάγειρος απογευσάμενος του ζωμού) για να δοκιμάσει αν ήταν νόστιμα ψημένο, έβγαλε από τον κόλπο του ένα σακουλάκι και με τα τρία του δάκτυλα έριξε άρτυμα στη χύτρα κι έπειτα ξανακάλυψε το ανασκουμπωμένο χέρι του. Βλέποντας δε τον Επιφάνιο του χαμογέλασε κι αμέσως απέκτησε φτερά κι εξαφανίσθηκε (…)Κι ο Επιτάφιος με συντετριμμένη καρδιά πήγε να δοκιμάσει τι είδους έψημα του είχε παρασκευάσει (…οποίον αυτώ ο φανείς το έψημα κατασκεύασεν). Και το ‘βρε να ‘χει τέτοια ευωδιά, που δεν μπορεί κανείς πάνω στη γη να συναντήσει. Πήρε λοιπόν από το όσπριο και έφαγε. Και γέμισε από άπειρη γλυκύτητα και μετατράπηκαν αμέσως σε μια κατάσταση ένθεης διάθεσης όλες του οι αισθήσεις». (Βίος Ανδρέα Σαλού, 8ου – 10ου αι.)

    About admin

    Check Also

    Μαγειρική και συνταγές με μπαγιάτικο ψωμί

    Αναζωογονήστε το Κι όμως! Μπορείτε να δώσετε ξανά ζωή και φρεσκάδα στο μπαγιάτικο ψωμί σας …

    Συνταγές μαγειρικής με ξινήθρα

    Πως μαγειρεύουμε την ξινήθραΞινήθρα Παίρνουμε ξινήθρα και αφού την κόψουμε ψιλά, βάζουμε λίγο σέλινο και …

    Αφήστε μια απάντηση

    Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

    Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.