Σάββατο , 23 Νοεμβρίου 2024
Breaking News

Μπριγκάμια: Ο φοίνικας της Χαβάης στο σπίτι

Φανταστείτε ένα εντυπωσιακό μικρό φοίνικα με παχιά, σαρκώδη φύλλα να ξεπροβάλλει από τη μέση της ζούγκλας του ηφαιστειακού νησιού. Μιλάμε...
Περισσότερα
Μπριγκάμια: Ο φοίνικας της Χαβάης στο σπίτι

Λευκόφυλλο: Ένας ανθεκτικός θάμνος με γκριζοπράσινα φύλλα

Το λευκόφυλλο είναι ένας εντυπωσιακός καλλωπιστικός θάμνος με ιδιαίτερη ομορφιά που διαθέτει χαρακτηριστικά φύλλα γκριζοπράσινου χρώματος. Στο εξωτερικό, το λευκόφυλλο...
Περισσότερα
Λευκόφυλλο: Ένας ανθεκτικός θάμνος με γκριζοπράσινα φύλλα

Πως ετοιμάζω ρόφημα με μουστάκια καλαμποκιού

Οι λαϊκές μας αγορές, πάω πάντα στις βιολογικές αγορές, όταν είναι η εποχή τους, έχουν πολλά-πολλά καλαμπόκια, το οποία είναι ολόφρεσκα...
Περισσότερα
Πως ετοιμάζω ρόφημα με μουστάκια καλαμποκιού

Μιτοχόνδρια: Μια πανταχού παρούσα και ποικιλόμορφη οικογένεια οργανιδίων.

μιτοχόνδρια –  είναι πια γνωστό πως το 90% της ενέργειας στον οργανισμό μας παράγεται στα πολύτιμα μιτοχόνδρια.  Αν τα μιτοχόνδριά μας είναι  λειτουργικά το σώμα...
Περισσότερα
Μιτοχόνδρια: Μια πανταχού παρούσα και ποικιλόμορφη οικογένεια οργανιδίων.

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος αναπτύσσει νέους νευρώνες και μετά τα 80!

Παρά τις αμφιβολίες περασμένων ετών σχετικά με την νευρογένεση στους ενήλικες, μια μελέτη δείχνει ότι ακόμα και άτομα ηλικίας 80...
Περισσότερα
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος αναπτύσσει νέους νευρώνες και μετά τα 80!

Οι πέντε βασικοί άξονες της υγείας σύμφωνα με τον Sebastian Kneipp

Θεραπεία Kneipp – κάτι περισσότερο από το να περπατάμε ή να κολυμπάμε στο νερό! Το βάδισμα στο νερό είναι σίγουρα η...
Περισσότερα
Οι πέντε βασικοί άξονες της υγείας σύμφωνα με τον Sebastian Kneipp

Πως να βοηθήσουμε το σώμα μας να ανακτήσει αλλά και να ανανεώνει την προσωπική μας ενέργεια

Για όλους που ακούν για “ενεργειακή θεραπεία” και αναρωτιούνται τι είναι η ενέργεια, υπάρχει μια απλή άσκηση που μπορεί να...
Περισσότερα
Πως να βοηθήσουμε το σώμα μας να ανακτήσει αλλά και να ανανεώνει την προσωπική μας ενέργεια

Μαϊντανός και πως ετοιμάζω ένα γρήγορο και αναζωογονητικό φυσικό ρόφημα

flavonoids και antioxidants, luteolin apigenin lycopene alpha carotene lutein+zeaxanthin beta carotene, φολικό οξύ/Β9…ο ρόλος του φολικού οξέως/Β9 στον οργανισμό μας...
Περισσότερα
Μαϊντανός και πως ετοιμάζω ένα γρήγορο και αναζωογονητικό φυσικό ρόφημα

Επίφυση ή τρίτο μάτι, η “έδρα της ψυχής” σύμφωνα με τον Rene Descartes.

Η επίφυση ή κωνάριο, είναι ενδοκρινής αδένας του σώματός μας. Η επίφυση έχει περίπου το μέγεθος ενός κόκκου ρυζιού, ή...
Περισσότερα
Επίφυση ή τρίτο μάτι, η “έδρα της ψυχής” σύμφωνα με τον Rene Descartes.

Τα βότανα είναι ο φίλος των γιατρών και ο έπαινος των μαγείρων!

“Ένα βότανο είναι ο φίλος των γιατρών και ο έπαινος των μαγείρων” έλεγε τους χρόνους εκείνους ο Charlemagne Και ναι, ο...
Περισσότερα
Τα βότανα είναι ο φίλος των γιατρών και ο έπαινος των μαγείρων!

Οι τέσσερις χυμοί του σώματος και η μελαγχολία της ευφυίας

· το αίμα
· η μαύρη χολή
· η λευκή χολή· και το φλέγμα.Κάθε ένας από τους χυμούς αυτούς έχει δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά:

Ζεστό

Κρύο

Ξηρό

λευκή χολή

μαύρη χολή

Υγρό

αίμα

φλέγμα

Ο Ιπποκράτης υποστήριζε ότι οι χυμοί στο σώμα κυμαίνονται ανάλογα με τις εποχές.

  • τον χειμώνα το φλέγμα αυξάνεται λόγω του κρύου
  • την άνοιξη το φλέγμα ακόμα υπερισχύει, αλλά το αίμα αρχίζει να δυναμώνει επειδή οι μέρες γίνονται όλο και πιο ζεστές
  • το καλοκαίρι το αίμα υπερισχύει, ενώ η χολή όλο και δυναμώνει
  • το φθινόπωρο υπερισχύει η χολή
  • Η μελαγχολία της ευφυΐας και η μέλαινα χολήΠριν από 2.500 χρόνια ο Αριστοτέλης υποστήριξε πως «δεν υπάρχει καμία μεγάλη ιδιοφυΐα χωρίς κάποια δόση παράνοιας». Σήμερα ο ισχυρισμός του αποδεικνύεται επιστημονικά καθώς πολυάριθμες μελέτες αποδεικνύουν πως η ευφυΐα σχετίζεται με την μελαγχολία.Η μελαγχολία θεωρείται από την αρχαιότητα, στοιχείο διάκρισης. O πρώτος ορισμός της δόθηκε από τον Iπποκράτη τον 5ο π.X. αιώνα που τη συσχέτιζε με τη «μέλαινα χολή», ένα από τα τέσσερα υγρά συστατικά του ανθρώπινου σώματος. Ο Aριστοτέλης πρώτος παρατήρησε ότι εξέχουσες μορφές της φιλοσοφίας, της πολιτικής και των τεχνών συνέβαινε να είναι μελαγχολικοί. Υποστηρίζει ότι οι «περιττοί», όσοι δηλαδή διέπρεψαν στη φιλοσοφία, στην πολιτική, στην ποίηση και τις τέχνες ήταν μελαγχολικοί.Στον δειγματολογικό κατάλογο πρώτος μνημονεύεται ο Ηρακλής, και ακολουθούν ο Λύσανδρος ο Λακεδαιμόνιος, ο Αίας ο Τελλαμώνιος, ο Βελλεροφόντης, ο Εμπεδοκλής, ο Πλάτων και ο Σωκράτης. Ο Ηρακλής έζησε τα δυο παροξυσμικά περιστατικά του κράματος της μαύρης χολής. Ένα παθολογικό του χαρακτηριστικό αφορά στο φόνο των παιδιών του τα οποία διαπέρασε με βέλος σε μια κρίση μανίας (εξ ου και η τραγωδία του Ευριπίδη «Ηρακλής μαινόμενος» στην οποία ο Ηρακλής σκοτώνει και τη γυναίκα του). Ο Ιπποκράτης μιλάει επίσης για την «Ηράκλεια Νόσο». Ο Κικέρων στο Tusculanae disputations αποδίδει στον Αριστοτέλη την άποψη ότι όλοι οι ιδιοφυείς είναι μελαγχολικοί, αλλά και ο Σενέκας στο De tranquillitate animae αναφέρει πως κατά τον Αριστοτέλη η ιδιοφυία είναι ανάμικτη με την παραφροσύνη. Κατά τουςσύγχρονους ερευνητές ο Αριστοτέλης άντλησε στοιχεία από το έργο του Θεοφράστου «Περί μελαγχολίας» το οποίο όμως έχει χαθεί. Υπάρχουν επίσης ενδείξεις και για τη μελαγχολία του ίδιου του Αριστοτέλη. Εν κατακλείδι, κατά τον Αριστοτέλη όλοι οι άνθρωποι που έχουν διακριθεί σε κάποιο τομέα ήταν μελαγχολικοί. Η μαύρη χολή είναι ηθοποιός (ηθοποίηση). Διαμορφώνει συμπεριφορές και χαρακτήρες.Ο Δημόκριτος και ο Πλάτων υποστήριζαν ότι κανείς δε μπορεί να είναι καλός ποιητής χωρίς μια θεία πνοή που να μπορεί να παραβληθεί με την τρέλα. Οι μελαγχολικοί είναι κατ’ ουσίαν ποιητές χάρη στην ένταση των διαθέσεων τους. Κατά τον Πλάτωνα οι ιδιοφυείς άνθρωποι είναι παρορμητικοί και έξαλλοι. Το ίδιο υποστηρίζει και ο Δημόκριτος αλλά και ο γιατρός Ρούφος από την Έφεσο (ειδικός στην μελαγχολία). Ο τελευταίος υποστηρίζει ότι αυτοί που έχουν οξύ πνεύμα και μεγάλη ευφυΐα πέφτουν εύκολα στην μελαγχολία επειδή έχουν γρήγορεςμεταβολές και μεγάλη ικανότητα πρόβλεψης και φαντασίας (Κοπιδάκης Μιχάλης, Καθηγητής Κλασσικής Λογοτεχνίας Πανεπιστημίου Αθηνών,«Βελλεροφόντης, Ευριπίδης, Αριστοτέλης: περιττοί και μελαγχολικοί» στο «Ορώμενα, τιμή στον Αριστοτέλη», Συλλογικό έργο εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2002).Η μελαγχολία στάθηκε λοιπόν μια από τις «αριστοκρατικές» εκείνες ασθένειες που γονιμοποίησαν την τέχνη, τη λογοτεχνία και τον φιλοσοφικό στοχασμό. Ο I. Kant κατέταξε τη μελαγχολία στη σφαίρα του Υψηλού ενώ ο W. Benjamin ανακάλυψε την αριστερή μελαγχολία. O Eμπεδοκλής, ο Σωκράτης και ο Πλάτων συγκαταλέγονται ανάμεσα στους επιφανείς μελαγχολικούς. Για τους καλλιτέχνες, της Αναγέννησης και του Διαφωτισμού η εκκεντρικότητα ιδιοφυών δημιουργών, όπως του Μιχαήλ Άγγελου, του Γκόγια και του Μπετόβεν συνδέεται με μια βαθιά και διάχυτη μελαγχολία. Οι Σ. P. Kόλεριτζ και Tζον Kητς και ο Mποντλέρ- που για να εκφράσει τη μελαγχολία επιλέγει την αγγλική λέξη «spleen-και ο Φρίντριχ Σέλινγκ στο βιβλίο του «Περί της ουσίας της ανθρώπινης ελευθερίας» θεωρούν τη μελαγχολία θεμέλιο της γνώσης. Το 1621 ο Pόμπερτ Mπέρτον δημοσιεύει την «Aνατομία της Mελαγχολίας», την πρώτη εμπεριστατωμένη σπουδή πάνω στο θέμα της μελαγχολίας.Η μελέτη της Αλεξάνδρας Ρασιδάκη με τίτλο «Περί μελαγχολίας» (εκδ. Κίχλη, 2012) αντιμετωπίζει τη μελαγχολία ως πηγή δημιουργίας. Η σημαντική αυτή μελέτη κινείται μεταξύ της ιστορίας των ιδεών, της πολιτισμικής ιστορίας και της συγκριτικής γραμματολογίας και επιχειρεί να παρουσιάσει την πλούσια περί μελαγχολίας γραμματειακή και εικαστική παράδοση. Αντλώντας παραδείγματα από την ευρωπαϊκή ζωγραφική της Αναγέννησης και του Μπαρόκ, καθώς και από τη λογοτεχνία του 19ου και του 20ού αιώνα, αναδεικνύει την πολιτισμική διάσταση αλλά και τη διαχρονική αίγλη της μελαγχολίας.Η Μελαγχολία νοείται ως κεντρικό θέμα της διανόησης των φιλοσόφων του Μεσαίωνα και της Ρομαντικής εποχής, ως στάση ζωής και ως δημιουργική ευφυḯα, συχνά δε ιδιοφυḯα. Η τρέλα του Αίαντα στο ομώνυμο έργο του Σοφοκλή, αλλά και η μανία του Ηρακλή στον Ευριπίδη, μεγάλα αποσπάσματα από τους πλατωνικούς διαλόγους, το έργο του Εμπεδοκλή, τα Ηθικά Νικομάχεια του Αριστοτέλη διαβάζονται με κέντρο τη Μελαγχολία. Η μελαγχολία συσχετίζεται με τον μονόλογο του Άμλετ, τα νέγρικα spirituals, το tango argentino, την παράδοση της flamenco, τα blues, τον Adorno και τον Freud, τη Julia Kristeva, ή και με το έργο του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες ή τον Γεώργιο Βιζυηνό, τον Παπαδιαμάντη, τον Καρυωτάκη, τον Λαπαθιώτη και άλλους μεγάλους Έλληνες συγγραφείς. Συνδέεται επίσης με τους Χένρι Τζέιμς, Ουίλιαμ Φώκνερ, Σκοτ Φιτζέραλντ, Χέρμαν Έσσε, Γκράχαμ Γκριν, Άγκαθα Κρίστι, Στίβεν Κινγκ, Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, Τ.Σ. Έλλιοτ, Νικολάι Γκόγκολ, Μάξιμ Γκόρκι, Κερτ Βόνεγκατ, Τενεσί Γουίλιαμς, Εμίλ Ζολά, Ιβάν Τουργκένιεφ, Αύγουστο Στρίνμπεργκ, Τ. Ουίλιαμς, Ε. Α. Πόε, Λέοντα Τολστόι, Μαίρη Σέλλεϋ, Τσαρλς Ντίκενς, Χέρμαν Μελβίλ, Μαρκ Τουέιν, Ονορέ ντε Μπαλζάκ, την Έμιλυ Ντίκινσον, την Σύλβια Πλαθ, τη Βιρτζίνια Γουλφ, τη Μαργκερίτ Ντυράς, τον John Keats, τον Λόρδο Byron αλλά και με ζωγράφους, όπως ο Vincent Van Gogh, ο Edvard Munch και πάρα πολλούς άλλους.Ως δείγματα της ιδιαιτερότητας, ο ζωγράφος Σαλβαντόρ Νταλί μεγαλουργούσε μόνον σε ένα ακατάστατο περιβάλλον. Η θεϊκή έμπνευση εκφραζότανε μέσα από το απόλυτο χάος: αναποδογυρισμένα έπιπλα και διάσπαρτα ρούχα. Κι αν κάποιος είχε το θράσος να… συμμαζέψει την Αίθουσα Ζωγραφικής του, ο Νταλί κατεχόταν από απίστευτες εκρήξεις θυμού, εκσφενδονίζοντας βρισιές κι αντικείμενα, ώσπου η Θεά Έμπνευση να τον επισκεφτεί ξανά.Η Σύλβια Πλαθ έγραφε: «…Ο ήχος του τίποτα – που ήσουν εσύ τρέλα; …Έχω υποφέρει τη φρικαλεότητα του ηλιοβασιλέματος… Καμένη μέχρι ρίζα… Τρομοκρατούμαι απ’ αυτό το μαύρο πράγμα – που κοιμάται μέσα μου…». Τελικά αυτό το μαύρο πράγμα την καταπίνει όπως και τη Βιρτζίνια Γουλφ που έβαλε πέτρες στην τσέπη του παλτό της, μπήκε και περπάτησε στη θάλασσα ώσπου πνίγηκε…Γιατί πρέπει να θεωρήσουμε την Ντίκινσον «τρελή», όπως και η ίδια περιπαιχτικά αυτοαποκαλείται και όχι σοφή, αφού επέλεξε μια ζωή που της επέτρεπε να δημιουργεί; Γιατί να υποθέσουμε ότι έχασε απέχοντας, αντί να σκεφτούμε ότι επέλεξε να απέχει; Ο ψυχολόγος Daniel Nettle γράφει, «Είναι δύσκολο τελικά να αρνούμαστε ότι τα ισχυρότερα θεμέλια της δυτικής κουλτούρας έχουν χτιστεί από ανθρώπους με κάποια προδιάθεση τρέλας». Η διάνοια συχνά πορεύεται τόσο μπροστά από την εποχή της, ώστε συχνά ο φωτισμένος άνθρωπος παρεξηγείται ή παρερμηνεύεται από τους συγχρόνους του, ενώ αποθεώνεται από τις επόμενες γενιές. Χρειάζονται αιώνες γνώσης και πνευματικής εξέλιξης, για να κατανοηθεί το επίπεδο της διάνοιας.Η δεύτερη μεγάλη διάκριση της φύσις μας, κατά τον Ιπποκράτη, είναι οι χυμοί φλέγμα, αίμα, ωχρά και μέλανα χολή. Από την ποσότητα την ποιότητα αλλά και την συσχέτιση τους με τα 4 στοιχεία (αέρας, φωτιά, νερό, γη) ο άνθρωπος ασθενεί ή υγιαίνει. Η φυσική αυτή αναλογία συνθέτει δε τον φυσιογνωμιστικό μας τύπο, φλεγματικός, αιματικός, χολερικός και μελαγχολικός. Η αλληλοδιάδοχη ανάμειξη των χυμών είναι αυτή που επηρεάζει πεποιθήσεις – σκέψεις – περιβάλλον – ορμόνες – μάλαξη – διατροφή ίσως και το αντίστροφο.Μέλαινα χολή και καρκίνος-Ο συσχετισμός κατά του αρχαίους Έλληνες
    Όσον αφορά την αιτιολογία του καρκίνου αυτή ήταν σύμφωνα με τις αντιλήψεις της εποχής περί χυμών, που πρέσβευαν. Συγκεκριμένα υποστήριζαν οι αρχαίοι Έλληνες ιατροί ότι ο καρκίνος προέρχονταν από τη «μέλαινα χολή» και το «μελαγχολικό χυμό». Εάν η κάθαρση του περιττώματος αυτού, που γίνονταν στον σπλήνα, δεν ήταν καλή τότε η περίσσεια αυτού του χυμού ήταν δυνατόν να δημιουργήσει καρκίνο. Και ανάλογα με την δριμύτητα του «μελαγχολικού χυμού» θα δημιουργούνταν ο ανέλκωτος ή ο μεθ’ έλκους καρκίνος. Επί πλέον παράγοντες στη δημιουργία του καρκίνου αναφέρονται η «κακοχυμία», η «δυσκρασία», και η δίαιτα.

    About admin

    Check Also

    Πως-ετοιμάζω-παστίλιες-για-το-βήχα-με-μέλι,-λεμόνι-και-τζίντζερ.

    Πως ετοιμάζω παστίλιες για το βήχα με μέλι, λεμόνι και τζίντζερ.

    Σπιτικές παστίλιες, που μας βοηθούν να περνάμε ανώδυνα τα κρυολογήματα*, τη ρινική συμφόρηση, την καταρροή, …

    Φτιάχνω Eλαιο Ρίγανης , Πως να Φτιάξετε το Ισχυρότερο Αντιβιοτικό!!!

    Σχεδιασμένα ειδικά για βακτηριακές λοιμώξεις, τα αντιβιοτικά είναι η συνηθέστερη λύση των γιατρών για τις …

    Αφήστε μια απάντηση

    Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

    Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.