Δευτέρα , 30 Ιουνίου 2025
Breaking News

Σαν ποίημα, σαν μύθος – ένας χαιρετισμός σε ένα αγαπημένο μου λουλούδι…

…σε χαιρετίζω αγαπημένο μου λουλούδι* του καλοκαιρινού ηλιοστασίου, που ήρθες εδώ στον κόσμο μας γεμάτο αγάπη για να σταματήσεις το...
Περισσότερα
Σαν ποίημα, σαν μύθος – ένας χαιρετισμός σε ένα αγαπημένο μου λουλούδι…

Για τα πόδια μας – ποδόλουτρο με έγχυμα δεντρολίβανου

Ποδόλουτρο – Τα πόδια μας είναι ένα από τα πιο παραμελημένα μέρη του σώματος μας, παρόλο που είναι αυτά τα οποία...
Περισσότερα
Για τα πόδια μας – ποδόλουτρο με έγχυμα δεντρολίβανου

Ισχυρά βότανα για την φαρυγγίτιδα και πως τα χρησιμοποιώ

Η φαρυγγίτιδα είναι φλεγμονή του φάρυγγα και συχνά συνοδεύεται από πόνο στο λαιμό, δυσκολία στην κατάποση και βραχνάδα. Την φαρυγγίτιδα...
Περισσότερα
Ισχυρά βότανα για την φαρυγγίτιδα και πως τα χρησιμοποιώ

όταν με ρώτησαν αν μπορούμε να συνδεθούμε με την ευφυία της καρδιά μας, αφουγκραζόμενη προσωπικά βιώματα είπα…

Εκτίμηση και φροντίδα- συναισθήματα δυνατά, μεταμορφωτικά! Αναζωογονούν το σώμα μας φυσικά και μας βοηθούν να αποκτήσουμε βαθύτερη επίγνωση και νοημοσύνη....
Περισσότερα
όταν με ρώτησαν αν μπορούμε να συνδεθούμε με την ευφυία της καρδιά μας, αφουγκραζόμενη προσωπικά βιώματα είπα…

Οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ του νευρικού και του ανοσοποιητικού συστήματος

Ο ευφυής άνθρωπος δεν είναι αυτός που ενστερνίζεται/πιστεύει τις τάδε απόψεις, αλλά αυτός που έχει βάσιμους λόγους για αυτό που...
Περισσότερα
Οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ του νευρικού και του ανοσοποιητικού συστήματος

Αντιμετώπιση για την πεταλούδα του γερανιού

Τι είναι αυτό που καταστρέφει τα γεράνια; Κάποιο σκουλήκι, ένα έντομο, κάποια κάμπια ή μία πεταλούδα;Το παραδοσιακά αποτελεί ένα από...
Περισσότερα
Αντιμετώπιση για την πεταλούδα του γερανιού

Πώς αντιμετωπίζουμε τα σκουλήκια στη γλάστρα

Αν παρατηρούμε τα φυτά και τα λουλούδια που έχουμε σε γλάστρες να υποφέρουν και να ξεραίνονται, χωρίς να βρίσκουμε τον...
Περισσότερα
Πώς αντιμετωπίζουμε τα σκουλήκια στη γλάστρα

Φόρμιο: Ένα εξωτικό φυτό με εντυπωσιακά φύλλα

Το φόρμιο είναι ένας τροπικός καλλωπιστικός θάμνος με εντυπωσιακά φύλλα που μπορεί να διακοσμήσει κήπους, βεράντες και αυλές. Με καταγωγή...
Περισσότερα
Φόρμιο: Ένα εξωτικό φυτό με εντυπωσιακά φύλλα

Τα βότανα και μεις οι άνθρωποι – μια μακροχρόνια σχέση αγάπης

Η χρήση βοτάνων για ιατρικούς σκοπούς είναι μία από τις παλαιότερες μορφές υγειονομικής περίθαλψης στον πλανήτη μας! Σε όλο τον...
Περισσότερα
Τα βότανα και μεις οι άνθρωποι – μια μακροχρόνια σχέση αγάπης

Ρουέλια: Η μεξικάνικη πετούνια

Η ρουέλια είναι ένας χαμηλός αειθαλής θάμνος, ιδιαίτερα δημοφιλής για τα χαρακτηριστικά εντυπωσιακά μωβ λουλούδια του.Με καταγωγή από το Μεξικό,...
Περισσότερα
Ρουέλια: Η μεξικάνικη πετούνια

Οι τέσσερις χυμοί του σώματος και η μελαγχολία της ευφυίας

· το αίμα
· η μαύρη χολή
· η λευκή χολή· και το φλέγμα.Κάθε ένας από τους χυμούς αυτούς έχει δύο ιδιαίτερα χαρακτηριστικά:

Ζεστό

Κρύο

Ξηρό

λευκή χολή

μαύρη χολή

Υγρό

αίμα

φλέγμα

Ο Ιπποκράτης υποστήριζε ότι οι χυμοί στο σώμα κυμαίνονται ανάλογα με τις εποχές.

  • τον χειμώνα το φλέγμα αυξάνεται λόγω του κρύου
  • την άνοιξη το φλέγμα ακόμα υπερισχύει, αλλά το αίμα αρχίζει να δυναμώνει επειδή οι μέρες γίνονται όλο και πιο ζεστές
  • το καλοκαίρι το αίμα υπερισχύει, ενώ η χολή όλο και δυναμώνει
  • το φθινόπωρο υπερισχύει η χολή
  • Η μελαγχολία της ευφυΐας και η μέλαινα χολήΠριν από 2.500 χρόνια ο Αριστοτέλης υποστήριξε πως «δεν υπάρχει καμία μεγάλη ιδιοφυΐα χωρίς κάποια δόση παράνοιας». Σήμερα ο ισχυρισμός του αποδεικνύεται επιστημονικά καθώς πολυάριθμες μελέτες αποδεικνύουν πως η ευφυΐα σχετίζεται με την μελαγχολία.Η μελαγχολία θεωρείται από την αρχαιότητα, στοιχείο διάκρισης. O πρώτος ορισμός της δόθηκε από τον Iπποκράτη τον 5ο π.X. αιώνα που τη συσχέτιζε με τη «μέλαινα χολή», ένα από τα τέσσερα υγρά συστατικά του ανθρώπινου σώματος. Ο Aριστοτέλης πρώτος παρατήρησε ότι εξέχουσες μορφές της φιλοσοφίας, της πολιτικής και των τεχνών συνέβαινε να είναι μελαγχολικοί. Υποστηρίζει ότι οι «περιττοί», όσοι δηλαδή διέπρεψαν στη φιλοσοφία, στην πολιτική, στην ποίηση και τις τέχνες ήταν μελαγχολικοί.Στον δειγματολογικό κατάλογο πρώτος μνημονεύεται ο Ηρακλής, και ακολουθούν ο Λύσανδρος ο Λακεδαιμόνιος, ο Αίας ο Τελλαμώνιος, ο Βελλεροφόντης, ο Εμπεδοκλής, ο Πλάτων και ο Σωκράτης. Ο Ηρακλής έζησε τα δυο παροξυσμικά περιστατικά του κράματος της μαύρης χολής. Ένα παθολογικό του χαρακτηριστικό αφορά στο φόνο των παιδιών του τα οποία διαπέρασε με βέλος σε μια κρίση μανίας (εξ ου και η τραγωδία του Ευριπίδη «Ηρακλής μαινόμενος» στην οποία ο Ηρακλής σκοτώνει και τη γυναίκα του). Ο Ιπποκράτης μιλάει επίσης για την «Ηράκλεια Νόσο». Ο Κικέρων στο Tusculanae disputations αποδίδει στον Αριστοτέλη την άποψη ότι όλοι οι ιδιοφυείς είναι μελαγχολικοί, αλλά και ο Σενέκας στο De tranquillitate animae αναφέρει πως κατά τον Αριστοτέλη η ιδιοφυία είναι ανάμικτη με την παραφροσύνη. Κατά τουςσύγχρονους ερευνητές ο Αριστοτέλης άντλησε στοιχεία από το έργο του Θεοφράστου «Περί μελαγχολίας» το οποίο όμως έχει χαθεί. Υπάρχουν επίσης ενδείξεις και για τη μελαγχολία του ίδιου του Αριστοτέλη. Εν κατακλείδι, κατά τον Αριστοτέλη όλοι οι άνθρωποι που έχουν διακριθεί σε κάποιο τομέα ήταν μελαγχολικοί. Η μαύρη χολή είναι ηθοποιός (ηθοποίηση). Διαμορφώνει συμπεριφορές και χαρακτήρες.Ο Δημόκριτος και ο Πλάτων υποστήριζαν ότι κανείς δε μπορεί να είναι καλός ποιητής χωρίς μια θεία πνοή που να μπορεί να παραβληθεί με την τρέλα. Οι μελαγχολικοί είναι κατ’ ουσίαν ποιητές χάρη στην ένταση των διαθέσεων τους. Κατά τον Πλάτωνα οι ιδιοφυείς άνθρωποι είναι παρορμητικοί και έξαλλοι. Το ίδιο υποστηρίζει και ο Δημόκριτος αλλά και ο γιατρός Ρούφος από την Έφεσο (ειδικός στην μελαγχολία). Ο τελευταίος υποστηρίζει ότι αυτοί που έχουν οξύ πνεύμα και μεγάλη ευφυΐα πέφτουν εύκολα στην μελαγχολία επειδή έχουν γρήγορεςμεταβολές και μεγάλη ικανότητα πρόβλεψης και φαντασίας (Κοπιδάκης Μιχάλης, Καθηγητής Κλασσικής Λογοτεχνίας Πανεπιστημίου Αθηνών,«Βελλεροφόντης, Ευριπίδης, Αριστοτέλης: περιττοί και μελαγχολικοί» στο «Ορώμενα, τιμή στον Αριστοτέλη», Συλλογικό έργο εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα 2002).Η μελαγχολία στάθηκε λοιπόν μια από τις «αριστοκρατικές» εκείνες ασθένειες που γονιμοποίησαν την τέχνη, τη λογοτεχνία και τον φιλοσοφικό στοχασμό. Ο I. Kant κατέταξε τη μελαγχολία στη σφαίρα του Υψηλού ενώ ο W. Benjamin ανακάλυψε την αριστερή μελαγχολία. O Eμπεδοκλής, ο Σωκράτης και ο Πλάτων συγκαταλέγονται ανάμεσα στους επιφανείς μελαγχολικούς. Για τους καλλιτέχνες, της Αναγέννησης και του Διαφωτισμού η εκκεντρικότητα ιδιοφυών δημιουργών, όπως του Μιχαήλ Άγγελου, του Γκόγια και του Μπετόβεν συνδέεται με μια βαθιά και διάχυτη μελαγχολία. Οι Σ. P. Kόλεριτζ και Tζον Kητς και ο Mποντλέρ- που για να εκφράσει τη μελαγχολία επιλέγει την αγγλική λέξη «spleen-και ο Φρίντριχ Σέλινγκ στο βιβλίο του «Περί της ουσίας της ανθρώπινης ελευθερίας» θεωρούν τη μελαγχολία θεμέλιο της γνώσης. Το 1621 ο Pόμπερτ Mπέρτον δημοσιεύει την «Aνατομία της Mελαγχολίας», την πρώτη εμπεριστατωμένη σπουδή πάνω στο θέμα της μελαγχολίας.Η μελέτη της Αλεξάνδρας Ρασιδάκη με τίτλο «Περί μελαγχολίας» (εκδ. Κίχλη, 2012) αντιμετωπίζει τη μελαγχολία ως πηγή δημιουργίας. Η σημαντική αυτή μελέτη κινείται μεταξύ της ιστορίας των ιδεών, της πολιτισμικής ιστορίας και της συγκριτικής γραμματολογίας και επιχειρεί να παρουσιάσει την πλούσια περί μελαγχολίας γραμματειακή και εικαστική παράδοση. Αντλώντας παραδείγματα από την ευρωπαϊκή ζωγραφική της Αναγέννησης και του Μπαρόκ, καθώς και από τη λογοτεχνία του 19ου και του 20ού αιώνα, αναδεικνύει την πολιτισμική διάσταση αλλά και τη διαχρονική αίγλη της μελαγχολίας.Η Μελαγχολία νοείται ως κεντρικό θέμα της διανόησης των φιλοσόφων του Μεσαίωνα και της Ρομαντικής εποχής, ως στάση ζωής και ως δημιουργική ευφυḯα, συχνά δε ιδιοφυḯα. Η τρέλα του Αίαντα στο ομώνυμο έργο του Σοφοκλή, αλλά και η μανία του Ηρακλή στον Ευριπίδη, μεγάλα αποσπάσματα από τους πλατωνικούς διαλόγους, το έργο του Εμπεδοκλή, τα Ηθικά Νικομάχεια του Αριστοτέλη διαβάζονται με κέντρο τη Μελαγχολία. Η μελαγχολία συσχετίζεται με τον μονόλογο του Άμλετ, τα νέγρικα spirituals, το tango argentino, την παράδοση της flamenco, τα blues, τον Adorno και τον Freud, τη Julia Kristeva, ή και με το έργο του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες ή τον Γεώργιο Βιζυηνό, τον Παπαδιαμάντη, τον Καρυωτάκη, τον Λαπαθιώτη και άλλους μεγάλους Έλληνες συγγραφείς. Συνδέεται επίσης με τους Χένρι Τζέιμς, Ουίλιαμ Φώκνερ, Σκοτ Φιτζέραλντ, Χέρμαν Έσσε, Γκράχαμ Γκριν, Άγκαθα Κρίστι, Στίβεν Κινγκ, Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, Τ.Σ. Έλλιοτ, Νικολάι Γκόγκολ, Μάξιμ Γκόρκι, Κερτ Βόνεγκατ, Τενεσί Γουίλιαμς, Εμίλ Ζολά, Ιβάν Τουργκένιεφ, Αύγουστο Στρίνμπεργκ, Τ. Ουίλιαμς, Ε. Α. Πόε, Λέοντα Τολστόι, Μαίρη Σέλλεϋ, Τσαρλς Ντίκενς, Χέρμαν Μελβίλ, Μαρκ Τουέιν, Ονορέ ντε Μπαλζάκ, την Έμιλυ Ντίκινσον, την Σύλβια Πλαθ, τη Βιρτζίνια Γουλφ, τη Μαργκερίτ Ντυράς, τον John Keats, τον Λόρδο Byron αλλά και με ζωγράφους, όπως ο Vincent Van Gogh, ο Edvard Munch και πάρα πολλούς άλλους.Ως δείγματα της ιδιαιτερότητας, ο ζωγράφος Σαλβαντόρ Νταλί μεγαλουργούσε μόνον σε ένα ακατάστατο περιβάλλον. Η θεϊκή έμπνευση εκφραζότανε μέσα από το απόλυτο χάος: αναποδογυρισμένα έπιπλα και διάσπαρτα ρούχα. Κι αν κάποιος είχε το θράσος να… συμμαζέψει την Αίθουσα Ζωγραφικής του, ο Νταλί κατεχόταν από απίστευτες εκρήξεις θυμού, εκσφενδονίζοντας βρισιές κι αντικείμενα, ώσπου η Θεά Έμπνευση να τον επισκεφτεί ξανά.Η Σύλβια Πλαθ έγραφε: «…Ο ήχος του τίποτα – που ήσουν εσύ τρέλα; …Έχω υποφέρει τη φρικαλεότητα του ηλιοβασιλέματος… Καμένη μέχρι ρίζα… Τρομοκρατούμαι απ’ αυτό το μαύρο πράγμα – που κοιμάται μέσα μου…». Τελικά αυτό το μαύρο πράγμα την καταπίνει όπως και τη Βιρτζίνια Γουλφ που έβαλε πέτρες στην τσέπη του παλτό της, μπήκε και περπάτησε στη θάλασσα ώσπου πνίγηκε…Γιατί πρέπει να θεωρήσουμε την Ντίκινσον «τρελή», όπως και η ίδια περιπαιχτικά αυτοαποκαλείται και όχι σοφή, αφού επέλεξε μια ζωή που της επέτρεπε να δημιουργεί; Γιατί να υποθέσουμε ότι έχασε απέχοντας, αντί να σκεφτούμε ότι επέλεξε να απέχει; Ο ψυχολόγος Daniel Nettle γράφει, «Είναι δύσκολο τελικά να αρνούμαστε ότι τα ισχυρότερα θεμέλια της δυτικής κουλτούρας έχουν χτιστεί από ανθρώπους με κάποια προδιάθεση τρέλας». Η διάνοια συχνά πορεύεται τόσο μπροστά από την εποχή της, ώστε συχνά ο φωτισμένος άνθρωπος παρεξηγείται ή παρερμηνεύεται από τους συγχρόνους του, ενώ αποθεώνεται από τις επόμενες γενιές. Χρειάζονται αιώνες γνώσης και πνευματικής εξέλιξης, για να κατανοηθεί το επίπεδο της διάνοιας.Η δεύτερη μεγάλη διάκριση της φύσις μας, κατά τον Ιπποκράτη, είναι οι χυμοί φλέγμα, αίμα, ωχρά και μέλανα χολή. Από την ποσότητα την ποιότητα αλλά και την συσχέτιση τους με τα 4 στοιχεία (αέρας, φωτιά, νερό, γη) ο άνθρωπος ασθενεί ή υγιαίνει. Η φυσική αυτή αναλογία συνθέτει δε τον φυσιογνωμιστικό μας τύπο, φλεγματικός, αιματικός, χολερικός και μελαγχολικός. Η αλληλοδιάδοχη ανάμειξη των χυμών είναι αυτή που επηρεάζει πεποιθήσεις – σκέψεις – περιβάλλον – ορμόνες – μάλαξη – διατροφή ίσως και το αντίστροφο.Μέλαινα χολή και καρκίνος-Ο συσχετισμός κατά του αρχαίους Έλληνες
    Όσον αφορά την αιτιολογία του καρκίνου αυτή ήταν σύμφωνα με τις αντιλήψεις της εποχής περί χυμών, που πρέσβευαν. Συγκεκριμένα υποστήριζαν οι αρχαίοι Έλληνες ιατροί ότι ο καρκίνος προέρχονταν από τη «μέλαινα χολή» και το «μελαγχολικό χυμό». Εάν η κάθαρση του περιττώματος αυτού, που γίνονταν στον σπλήνα, δεν ήταν καλή τότε η περίσσεια αυτού του χυμού ήταν δυνατόν να δημιουργήσει καρκίνο. Και ανάλογα με την δριμύτητα του «μελαγχολικού χυμού» θα δημιουργούνταν ο ανέλκωτος ή ο μεθ’ έλκους καρκίνος. Επί πλέον παράγοντες στη δημιουργία του καρκίνου αναφέρονται η «κακοχυμία», η «δυσκρασία», και η δίαιτα.

    About admin

    Check Also

    Πως-ετοιμάζω-παστίλιες-για-το-βήχα-με-μέλι,-λεμόνι-και-τζίντζερ.

    Πως ετοιμάζω παστίλιες για το βήχα με μέλι, λεμόνι και τζίντζερ.

    Σπιτικές παστίλιες, που μας βοηθούν να περνάμε ανώδυνα τα κρυολογήματα*, τη ρινική συμφόρηση, την καταρροή, …

    Φτιάχνω Eλαιο Ρίγανης , Πως να Φτιάξετε το Ισχυρότερο Αντιβιοτικό!!!

    Σχεδιασμένα ειδικά για βακτηριακές λοιμώξεις, τα αντιβιοτικά είναι η συνηθέστερη λύση των γιατρών για τις …

    Αφήστε μια απάντηση

    Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.