Δευτέρα , 17 Νοεμβρίου 2025
Breaking News

Πετούνια, φροντίδες στον κήπο και στη γλάστρα

Πετούνια, φροντίδες στον κήπο και στη γλάστρα Η πετούνια είναι πολύ κοινό ποώδες καλλωπιστικό φυτό που κερδίζουν αμέσως το ενδιαφέρον...
Περισσότερα
Πετούνια, φροντίδες στον κήπο και στη γλάστρα

Φυτά του κήπου που βοηθούν τις μέλισσες να επιβιώσουν

Κήπος φιλικός στις μέλισσες Το πρόβλημα της μείωσης του πληθυσμού των μελισσών αλλά και οι συνέπειές του είναι πλέον γνωστά....
Περισσότερα
Φυτά του κήπου που βοηθούν τις μέλισσες να επιβιώσουν

Πόσο θα ζήσει το φυτό που σας έφεραν στα γεννητούρια;ΑνθούριοΓαρδένιαΓκουσμάνιαΑζαλέαΟρχιδέαΚαλαγχόη

Πόσο θα ζήσει το φυτό που σας έφεραν στα γεννητούρια; Κηπολόγιο / Αφήστε ένα σχόλιο Στο σημερινό επεισόδιο θα ασχοληθούμε...
Περισσότερα
Πόσο θα ζήσει το φυτό που σας έφεραν στα γεννητούρια;ΑνθούριοΓαρδένιαΓκουσμάνιαΑζαλέαΟρχιδέαΚαλαγχόη

Ανανέωση μεγάλων φυτών σε ρετιρέΥλικά και νέες γλάστρεςΗ διαδικασία βήμα – βήμαΤι υπέροχο αποτέλεσμα

Ανανέωση μεγάλων φυτών σε ρετιρέ Κηπολόγιο / Αφήστε ένα σχόλιο Με πήρε τις προάλλες τηλέφωνο ο Γρηγόρης και μου λέει...
Περισσότερα
Ανανέωση μεγάλων φυτών σε ρετιρέΥλικά και νέες γλάστρεςΗ διαδικασία βήμα – βήμαΤι υπέροχο αποτέλεσμα

Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα: Το νέο “εργαλείο” για την αναγνώριση ζιζανίων στο ρύζι

Η αναγνώριση των ζιζανίων αποτελεί κρίσιμο βήμα για την επιτυχημένη διαχείριση των ορυζοκαλλιεργειών. Σήμερα, η τεχνολογία των Τεχνητών Νευρωνικών Δικτύων...
Περισσότερα
Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα: Το νέο “εργαλείο” για την αναγνώριση ζιζανίων στο ρύζι

Εναέρια υποβοήθηση επικονίασης με dronesΚάντε εγγραφή στο newsletter

Πολλές δενδροκομικές καλλιέργειες παρουσιάζουν προβλήματα καρπόδεσης από κακή γονιμοποίηση λόγω δυσμενών περιβαλλοντικών συνθηκών, που δημιουργούνται και εντείνονται κατ’ έτος από...
Περισσότερα
Εναέρια υποβοήθηση επικονίασης με dronesΚάντε εγγραφή στο newsletter

Τι μας συμβουλεύουν τα βότανα ; – Εχεις κάτι να μας πεις για την κανέλα;

…ναι βέβαια – και είναι μια γυναικεία, αποκλειστικά, υπόθεση:  “η κανέλα μειώνει και την ένταση της πρωτοπαθούς δυσμηνόρροιας”  …αυτό το...
Περισσότερα
Τι μας συμβουλεύουν τα βότανα ; – Εχεις κάτι να μας πεις για την κανέλα;

Πώς να Φτιάξετε Φυσικό Αντιβιοτικό με Σκόρδο, Μέλι και Λεμόνι

Αναλυτικός Οδηγός Γνωρίζατε ότι το σκόρδο μέλι λεμόνι αποτελεί έναν από τους πιο ισχυρούς συνδυασμούς της φύσης; Έρευνες έχουν δείξει...
Περισσότερα
Πώς να Φτιάξετε Φυσικό Αντιβιοτικό με Σκόρδο, Μέλι και Λεμόνι

Το μυαλό μας πάνω από την ύλη – ο εγκέφαλός μας έχει τη δύναμη να μας κάνει σωματικά πιο δυνατούς!

…κάθε αναπαράσταση μιας κίνησης αφυπνίζει σε κάποιο βαθμό, την πραγματική κίνηση… Το μυαλό μας πάνω από την ύλη – ο...
Περισσότερα
Το μυαλό μας πάνω από την ύλη – ο εγκέφαλός μας έχει τη δύναμη να μας κάνει σωματικά πιο δυνατούς!

ο “θάμνος της ανάστασης” που φέρει την επιστημονική ονομασία Myrothamnus Flabellifolius

Το φυτό/βότανο της αναγέννησης και της ανάστασης, το σύμβολο της αντοχής και της αναγέννησης της φύσης. Στις πιο σκληρές ερήμους,...
Περισσότερα
ο “θάμνος της ανάστασης” που φέρει την επιστημονική ονομασία Myrothamnus Flabellifolius

Το έθιμο με τα πολυσπόρια

Mε αρκετές παραλλαγές σε ολόκληρο την χώρα φτιάχνονται τα πολυσπόρια στη γιορτή της Παναγίας της Πολυσπορίτισσας ή Μεσοσπορίτισσας, δηλαδή στα Εισόδεια της Θεοτόκου, στις 21 Νοεμβρίου ή του Αγίου Ανδρέα στις 30 Νοεμβρίου.Πρόκειται για ένα έθιμο όπου τα αγροτικά νοικοκυρία κάνουν μια προσφορά στη γη, ακριβώς αυτή την εποχή που είναι ταυτισμένη με τη σπορά, και είναι η συνέχεια αρχαιότατου εθίμου που ονομαζόταν πανσπερπία, δηλαδή όλοι οι σπόροι, μ’ άλλα λόγια πολυσπόρια.Η προσφορά αυτή του αγροτικού ανθρώπου, ένα είδος αναίμακτης θυσίας, γίνεται προς τη γη, τη βασική πηγή των αγαθών που εξασφαλίζουν την επιβίωσή του. Οι αρχαίοι μας πρόγονοι τη λάτρευαν στο πρόσωπο της Θεάς Δήμητρας και της κόρης της Περσεφόνης, που με την ευρηματική πλοκή του ο μύθος τη φέρνει στον Κάτω κόσμο, στο κέντρο της γης δηλαδή, εκεί που πέφτει ο σπόρος για να βλαστήσει και να θρέψει τον άνθρωπο.Αν γυρίσουμε το βλέμμα μας πίσω απ’ αυτή τη λεπτή γραμμή και αναζητήσουμε τη συμβολική σημασία της «μισοσπορίτισσας» πέρα από την καθαρά θρησκευτική της διάσταση, θα ανακαλύψουμε ότι η γιορτή τοποθετείται στα μέσα περίπου της γεωργικής περιόδου, όταν οι πρώτοι καρποί – σημάδια για τη σοδειά έχουν αρχίσει να φαίνονται, και ο αγρότης εκφράζει την ευγνωμοσύνη του για όσα μέχρι τότε του έχει δώσει η μάνα γη και την ελπίδα ότι οι καρποί που κρύβει μέσα της και θα δώσει στη συνέχεια, θα επαρκέσουν για το υπόλοιπο του χρόνου. «Μισό ‘φαγα, μισό ‘σπειρα, μισό ‘χω να περάσω» είναι το λαϊκό σύνθημα της γιορτής.Σαν θρησκευτική ημέρα η γιορτή της Παναγίας είναι η ημέρα που οι γονείς της Παναγίας οδήγησαν την Παναγία στον Ναό (είσοδος) και την παρέδωσαν στους ιερείς του Ναού.Την ημέρα αυτή σε πολλές περιοχές της Ελλάδας όπως στην Αιτωλοακαρνανία, την Ήπειρο, την Θεσσαλία και την Θράκη έβραζαν «πολυσπόρια» ή «μπόλια» ή ακόμη και «μπουρμπουρέλια». Στις περιοχές αυτές έβραζαν σιτάρι στο οποίο πρόσθεταν ζάχαρη, σταφίδες και ξηρούς καρπούς, πανηγυρικά κόλλυβα, που τα μοίραζαν στον κόσμο. Τα έθιμα αυτά δείχνουν μαγικό-παραγωγικές ενέργειες της εποχής, που τελειώνει η σπορά και αναμένεται η βλάστηση.Τα πολυσπόρια είναι βρασμένα δημητριακά ανακατεμένα με όσπρια, μία πανσπερμία από σιτάρι, κριθάρι, καλαμπόκι, κουκιά, ρεβίθια, φασόλια και φακές. Την παραμονή της γιορτής τα πήγαιναν στην εκκλησία για να ευλογηθούν.Μετά την ευλογία της Παναγίας ένα μικρό μέρος από τα όσπρια αυτά βράζονταν όλα μαζί στην κατσαρόλα και αποτελούσαν το φαγητό εκείνης την ημέρας, ενώ την υπόλοιπη ποσότητα την έσπερναν στα χωράφια τους.Το έθιμο της Παναγιάς της Πολυσπορίτισσας όπως το καταγράφει ο Φίλιππος Βρετάκος («Οι δώδεκα μήνες του έτους και αι κυριώτεραι εορταί των»): «Ονομάζουν όμως αυτήν και Πολυσπορίτισσα (Ευρυτανία, Δυτ.Μακεδονία, κ.α.), επειδή την ημέραν αυτήν, κατά το έθιμον, έβραζαν εντός χύτρας «πολυσπόρια», ήτοι διαφόρους δημητριακούς καρπούς και όσπρια, ως σιτάρι, αραβόσιτον (καλαμπόκι), λαθούρια, ρεβίθια, φασόλια, κουκκιά κ.τ.λ., τα οποία εμοίραζαν εις τον κόσμον «για τα χρόνια πολλά», δια να εξασφαλίσουν δηλαδή κατά το ερχόμενο έτος την αφθονίαν των καρπών. […] μοιράζουν δηλαδή «απαρχές» και θυμίζουν τα αρχαία «Πυανέψια» του ίδιου περίπου μήνα».Μεσοσπορίτισσα, όπως λένε, το είπαν με το να μεσιάζη τότε η πρώιμη σπορά τους. Κι αυτή τη μέρα βασιλεύει η πούλια, αν τύχη ξαστεριά. Κι όπως θα κάμη αυτήν τη μέρα, θα κάμη και τις σαράντα κατοπινές μέρες.Εκτός από τις 21 Νοεμβρίου και τα Εισόδια της Θεοτόκου, το σημαντικό έθιμο των γεωργών το συναντάμε και ανήμερα του Αγίου Ανδρέα για να αντρειωθούν τα σπαρτά τους.“Σ’τσι τριάντα, τ’αγι’ Αντριός
αντρειεύει ο καιρός”
Δεν αντρειεύει μονάχα το κρύο, αλλά και τα σπαρτά κι όλα τα ζωντανά. Για αυτό κι οι αγρότες συνήθιζαν και τούτη τη μέρα να ετοιμάζουν «πολυσπόρια» για να τα διαβάσει ο παπάς και «να πάει καλά η χρονιά με πλούσια μπερεκέτια».Αλλού πάλι, από την παραμονή της εορτής του και για τρεις συνεχόμενες βραδιές, οι νοικοκυρές έριχναν στα κεραμίδια του σπιτιού βρασμένο στάρι και καλαμπόκι, λέγοντας «Αντρά, Αντρά ν’αντρώσ’ν τα στάρια και τα καλαμπόκια μας».Είναι όσπρια, συνήθως φακές, καλαμπόκια, φασόλια κλπ., τα οποία, τα μουλιάζουν το προηγούμενο βράδυ και τα βράζουν όλα μαζί. Καμιά φορά τα σερβίρουν με ξηρούς καρπούς στο ίδιο πιάτο (ενίοτε, βράζουν και σιτάρι, προσθέτοντας ζάχαρη και σταφίδες, δηλαδή φτιάχνουν πανηγυρικά κόλλυβα).Σαν έθιμο εντοπίζεται ιδίως στην Αιτωλοακαρνανία, αλλά και στην Ήπειρο και την Αχαΐα. Σε όλες τις παραπάνω περιοχές οι κάτοικοι φτιάχνουν «μπόλια» ή «πολυσπόρια» ή «αντραλούσια», τα οποία πηγαίνουν στην εκκλησία, για να ευλογηθούν, και μετά τα μοιράζουν σε συγγενείς και φίλους.Στην Ήπειρο συγκεκριμένα είθισται να λέγεται ότι «Τα μοιράζουν στα σπίτια, για ν’ αντρειωθούν τα σπαρτά». Παραδοσιακά λοιπόν, και εμείς θα φτιάξουμε τα πολυσπόρια μας και θα τα συνοδεύσουμε με ωραίες μικρές παραδοσιακές πυρομάδες.Τα πολυσπόρια της Παναγίας, όσο και αυτά του Αγίου Ανδρέα, δεν είναι άσχετα με τα Πυανέψια ή τους Χύτρους της αρχαιότητας. Τα Πυανέψια ήταν γιορτή αφιερωμένη στον Απόλλωνα, κατά τη διάρκεια της οποίας πρόσφεραν στο θεό τους πρώτους καρπούς της σοδειάς (τις απαρχές των καρπών). Η ονομασία της γιορτής προέρχεται από την λέξη πύαμος (= κύαμος, κουκί) και το ρήμα ἕψω, που σημαίνει βράζω, μαγειρεύω. Κατά τα Πυανέψια έβραζαν σπόρους κάθε είδους.Πανσπερμία ετοίμαζαν και κατά τους λεγόμενους «Χύτρους», τρίτη ημέρα των Ανθεστηρίων, γιορτή αφιερωμένη στον ψυχοπομπό Ερμή και τους νεκρούς. Κάθε σπίτι την ημέρα αυτή μαγείρευε μέσα σε χύτρες διάφορους σπόρους. Κανένας ζωντανός δεν έτρωγε από το φαγητό αυτό που προοριζόταν για τον Ερμή και τους νεκρούς, των οποίων οι ψυχές πίστευαν ότι την ημέρα αυτή ανέβαιναν στον επάνω κόσμο.Ο λαϊκός άνθρωπος θεωρούσε τη στέγη έδρα δαιμόνων, δυσμενών ή ευμενών, αλλά οπωσδήποτε επικίνδυνων για τους ενοίκους του σπιτιού. Στη στέγη σύχναζαν και οι Καλικάντζαροι του Δωδεκαημέρου. Η ρίψη πολυσπορίων πάνω στη στέγη είναι ενέργεια εξευμενισμού των δαιμόνων που βρίσκονται εκεί. Τη λαϊκή πεποίθηση για την ύπαρξη δαιμόνων πάνω στη στέγη επιβεβαιώνουν και μερικά από τα έθιμα του γάμου.Η συνταγή για τα πολυσπόριαΥλικά

  • Φασόλια κόκκινα-φακές-ρεβύθια-σιτάρι (όλα μαζί μισό κιλό)
  • 1 κιλό καλαμπόκι άσπρο
  • 1 κούπα καρύδια χοντροκομμένα
  • Λίγη κανέλα και ζάχαρη για το πασπάλισμα Εκτέλεση
    Βάζουμε το καλαμπόκι στο νερό να μουλιάσει. Καλό είναι να το βάλουμε από το βράδυ. Σε περίπτωση που δεν βάλουμε το καλαμπόκι να μουλιάσει, βάζουμε όλα τα υλικά να βράσουν στην χύτρα με λίγο αλάτι για 1 + 1/2 ώρα και όταν βράσουν και χυλώσουν και μείνουν με λίγο ζουμάκι τα σερβίρουμε πασπαλισμένα με κανέλα και ζάχαρη.
  • About admin

    Check Also

    Φυλαχτό και ξόρκι για το χωράφι

    Αν είναι το αμπέλι μας όμορφα δουλεμένο και έχει καρπό πολύ ή αν έχει κανένας …

    Ξόρκια και γητέματα στο περιβόλι-Καρυστινή Λαογραφία

    Για να την ξορκίσουνε λένε: «ο πλούσιος γέννησε τρία παιδιά, τη μελίγκρα, τη βρωμούσα και …

    Αφήστε μια απάντηση

    Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.