Παρασκευή , 29 Μαρτίου 2024
Breaking News

Γιατροσόφια από διάφορα μέρη της Ελλάδας

Το γιατροσόφι είναι το πρακτικό φάρμακο που χρησιμοποιούσε ο κόσμος παλιότερα, προκειμένου να αντιμετωπίσει μικρά ή και μεγαλύτερα προβλήματα υγείας. Υπάρχουν...
Περισσότερα
Γιατροσόφια από διάφορα μέρη της Ελλάδας

Διαιτητική συμπλήρωση λουτεΐνης/lutein και ελαιόλαδου για σύνδρομα και παρενέργειες μετά τον COVID-19 και mRNA εμβόλιο

οι συγγραφείς: Κλείνουμε τη συγγραφή μας με ένα από τα διασημότερα απόσπασμα του Ιπποκράτη: Ας είναι το φαγητό μας το φάρμακό...
Περισσότερα
Διαιτητική συμπλήρωση λουτεΐνης/lutein και ελαιόλαδου για σύνδρομα και παρενέργειες μετά τον COVID-19 και mRNA εμβόλιο

Ένα διαφορετικό ρόφημα – πως ετοιμάζω ρόφημα ιβίσκου από τα αποξηραμένα άνθη του!

Το ρόφημα ιβίσκου είναι ένα ρόφημα στο χρώμα του ρουμπινιού που ετοιμάζουμε με αποξηραμένα άνθη ιβίσκου.  Με την ξεχωριστή ξινή...
Περισσότερα
Ένα διαφορετικό ρόφημα – πως ετοιμάζω ρόφημα ιβίσκου από τα αποξηραμένα άνθη του!

Απλά αναπνέουμε – το σώμα μας έχει ενσωματωμένο ένα καταπραϋντικό για το στρες, το πνευμονογαστρικό νεύρο ή Vagus nerve

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να ανακουφιστούμε από το άγχος, όπως η άσκηση,  ένα χαλαρωτικό μπάνιο ή ακόμη και ένα μασάζ. ...
Περισσότερα
Απλά αναπνέουμε – το σώμα μας έχει ενσωματωμένο ένα καταπραϋντικό για το στρες, το πνευμονογαστρικό νεύρο ή Vagus nerve

Βάμματα βοτάνων, τα ιαματικά δώρα της Φύσης

Η ιστορική χρήση των βοτανικών βαμμάτων ως εγγενείς θεραπείες για την προώθηση της υγείας μας και της ευεξίας μας είναι πανάρχαια και αξιοσημείωτη. ...
Περισσότερα
Βάμματα βοτάνων, τα ιαματικά δώρα της Φύσης

Οπούντια: Ένας εντυπωσιακός κάκτος για κήπο και γλάστρα

Ένας από τους πιο δημοφιλείς και αναγνωρίσιμους κάκτους είναι η οπούντια που ξεχωρίζει με τους ωοειδείς σαρκώδεις βλαστούς που θυμίζουν...
Περισσότερα
Οπούντια: Ένας εντυπωσιακός κάκτος για κήπο και γλάστρα

Πότε φυτεύουμε αμπέλι;

Ποια εποχή είναι κατάλληλη για φύτευση αμπελιού και κληματαριάς;Το αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές καλλιέργειες στη χώρα μας με...
Περισσότερα
Πότε φυτεύουμε αμπέλι;

Τι είναι τα ιονοφόρα και γιατί είναι σημαντικά για την υγεία μας

Το ιονοφόρο είναι μια χημική ένωση η οποία έχει την ικανότητα να μεταφέρει ιόντα κατά μήκος των βιολογικών κυτταρικών μεμβρανών.  Ο...
Περισσότερα
Τι είναι τα ιονοφόρα και γιατί είναι σημαντικά για την υγεία μας

Δουράντα: Το λουλούδι του ουρανού με τα κρεμαστά άνθη

Η δουράντα είναι ένα τροπικό φυτό με μαγευτικά μωβ μπλε λουλούδια που κρέμονται προς τα κάτω δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό θέαμα.Γνωστή...
Περισσότερα
Δουράντα: Το λουλούδι του ουρανού με τα κρεμαστά άνθη

Γείωση – 5 βήματα για να σταματήσουμε άμεσα αγχωτικές και καταθλιπτικές σκέψεις

Όταν οι ανεξέλεγκτες καταστάσεις και τα δυσάρεστα συναισθήματα μας κατακλύζουν και το κεφάλι μας στροβιλίζεται από αγχωτικές και καταθλιπτικές σκέψεις,...
Περισσότερα
Γείωση – 5 βήματα για να σταματήσουμε άμεσα αγχωτικές και καταθλιπτικές σκέψεις

Η ασθένεια και η υγεία-Το αγαθό και το κακό

«… καὶ ἀγαθὸν καὶ κακὸν (ἕν ἐστιν). Οἱ γοῦν ἰατροί, φησὶν ὁ Ἡ., τέμνοντες, καίοντες, πάντῃ βασανίζοντες κακῶς τοὺς ἀρρωστοῦντας, ἐπαιτέονται μηδὲν ἄξιοι μισθόν λαμβάνεις παρά τῶν ἀρρωστούντων, ταὐτὰ ἐργαζόμενοι, τὰ ἀγαθὰ καὶ τὰς νόσους».
Και το αγαθόν και το κακόν είναι ένα, λέει ο Ηράκλειτος, εκτελούν τομές, καυτηριασμούς και βασανίζουν με κάθε τρόπο τους αρρώστους και ζητούν επιπλέον αμοιβή, ενώ δεν είναι ορθό να την λάβουν, επειδή εκτελούν το έργο μιας φύσεως την οποία έχουν οι θεραπείες και οι αρρώστιες.Το πλήρες κείμενο μέσα στο οποίο εντάσσεται το απόσπασμα είναι ότι το αγαθό και το κακό είναι ένα. Απόδειξη ότι οι γιατροί κόβουν, καίνε, βασανίζουν δηλαδή τους ασθενείς, τους αναφέρει ο Ιππόλυτος, για να προβούν στη θεραπεία μιας ασθένειας.
Η ασθένεια και η υγεία είναι κατ’ ουσία ένα, υπό την έννοια ότι ανήκουν στον ίδιο χώρο ως ενάντια, τους η νύχτα και η μέρα, ή το περιττό και το άρτιο στο χώρο του αριθμού, οι ωφέλιμες δυνάμεις και οι παθητικές αντιστάσεις στο χώρο των φυσικών δυνάμεων.Ενώ, λοιπόν, οι τομές και οι καύσεις φαίνονται κακά, είναι καλά αφού βοηθούν στην αποκατάσταση τους υγείας και γι’ αυτό οι γιατροί ζητούν αμοιβή για το καλό που επιφέρουν.
Ο Ηράκλειτος, τους, λέει ότι δεν είναι ορθό να λαμβάνουν αυτή την αμοιβή, γιατί είναι απλά θεραπευτές φαινομένων. Το θεωρούμενο ως «νόσος και κακό» είναι η αντίδραση μιας αφανούς δυσαρμονίας και σαν τέτοια είναι αγαθό. Αυτό το οποίο επιδιώκουν οι γιατροί είναι να αφαιρούν τα σαθρά και να απομακρύνουν το λυπηρό, τα οποία και η φύση γνωρίζει χωρίς να ζητά αμοιβή. Άρα οι γιατροί με τις τομές και τις καύσεις προσπαθούν να επιτύχουν το αγαθό. Αυτό όμως δεν είναι η βαθύτερη θεραπεία, αλλά μια θεραπεία με τα αντίθετα, στην οποία προβαίνουν οι γιατροί χωρίς να γνωρίζουν το κοινό γένος των αντιθέτων που υποκρύπτεται μέσα στη φύση των ανθρώπων. Η δε γνώση αυτού θα απαλλάξει τους ανθρώπους από την ανάγκη των γιατρών, της πληρωμής δηλαδή ενός άλλου «εαυτού» τους για να θεραπεύσει τα εσφαλμένα.Η ασθένεια σημαίνει την ταλάντωση ανάμεσα στην υπερβολή και στην έλλειψη στο χώρο των επιθυμιών. Οι άνθρωποι δε ενεργούν μέσω της ιατρικής στον χώρο της δίαιτα με τον ίδιο βαθμό ματαιότητας, όπως και στο χώρο της θυσίας, όπου αυτός που είναι χωμένος στον πηλό προσπαθεί να καθαριστεί με πηλό. Η ιατρική, λοιπόν, είναι αναγκαία στο χώρο της υγρής ψυχής και του ιδιωτικού βίου τον οποίο δεν μπορεί να αποφύγει ο άνθρωπος.Μεταξύ των αντιθέτων αγαθό –κακό, λυπηρό – ευχάριστο, αυτοί που ασθενούν μέσω του ευχάριστου φτάνουν στο κακό, ενώ οι γιατροί μέσω του λυπηρού στο αγαθό. Άρα οι γιατροί «ἐργάζονται τὰ ἀγαθὰ καὶ τὰς νόσους», ή αντίστροφα «τὰ κακὰ καὶ τὴν ὑγείαν», με την έννοια ότι εκμεταλλευόμενοι το λυπηρό που είναι το συμβολικό στοιχείο μεταξύ θεραπείας και ασθένειας επιτυγχάνουν το αγαθό της υγείας. Αλλά με το να επιφέρουν τη θεραπεία και να επιτυγχάνουν την υγεία, η οποία είναι αγαθό και ευχάριστο, γίνονται αίτιοι, εάν το αγαθό δεν παραμείνει μόνιμα, να περιπέσουν οι θεραπευμένοι σε μεγαλύτερη υπερβολή του ευχάριστου, με αποτέλεσμα να επανέλθουν στο κακό της ασθένειας.Άρα, οι γιατροί δεν είναι άξιοι αμοιβής γιατί δεν αναιρούν την βαθύτερη αιτία που επέφερε η ασθένεια, όπως για παράδειγμα ο δικαστής τιμωρώντας το έγκλημα δεν αναιρεί την βαθύτερη αιτία, την δυσαρμονία δηλαδή της πολιτικής ζωής. Αυτό είναι έργο του νομοθέτη.Πιθανά το απόσπασμα να αναφέρεται και στα πολιτικά υπό την έννοια ότι, όπως η ασύμμετρη κατανομή των δυνάμεων των μερών σε ένα σώμα επιφέρει την ασθένεια για την οποία καλούνται οι γιατροί να καθαρίσουν το σώμα, όπως και στο χώρο της πόλης η ύβρις διαταράσσει την ισορροπία των δυνάμεων αποκρύπτουσα το κοινό και ενδυναμώνοντας το ίδιο και επιφέρει τη σήψη της πολιτείας, την οποία θεραπεύει ο αισυμνήτης (=ο απόλυτος μονάρχης που όριζαν οι πολίτες στην αρχαιότητα προκειμένου, σε κρίσιμες εποχές, να οδηγήσει την πόλη στην ομαλότητα) εάν δεν προλάβει ο τύραννος να κατακρεουργήσει την πολιτεία.

ἔδειξα κράσει ἠπίων ἀκεσμάτων, ας τὰς ἁπάσας ἐξαμύνονται νόσους

About admin

Check Also

Πως να θυμάστε ότι διαβάζετε: οι καλύτεροι τρόποι διαβάσματος

Το ζήτημα της απομνημόνευσης είναι κάτι που προβληματίζει και ενίοτε ταλαιπωρεί πολλούς ανθρώπους, από φοιτητές …

Περί Ιατρικής και μαγικής τέχνης

6. Γιατί, εσύ πρέπει να θεωρηθείς υπαίτιος, εσύ ο καταστροφέας των ανθρώπινων δικαίων και τεχνουργός …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.