Περί Ιατρικής και μαγικής τέχνης
6. Γιατί, εσύ πρέπει να θεωρηθείς υπαίτιος, εσύ ο καταστροφέας των ανθρώπινων δικαίων και τεχνουργός τεράτων. Εσύ πρώτος τα δημιούργησες με σκοπό, πιστεύω, να μείνει η ζωή σου αθάνατη στη μνήμη των ανθρώπων.
Ποιος πρώτος σκέφθηκε να κομματιάσει και να φάει ανθρώπινα μέλη; Ποια σκέψη τον οδήγησε σε αυτό; Ποια μπορούσε να είναι η αρχή μιας τέτοιας θεραπευτικής διαδικασίας; Ποιος έκανε ώστε η χρήση μαγικών φίλτρων να είναι πιο αθώα από τα θεραπεύματα;
Και αν δεχθούμε ότι βάρβαροι και αλλοεθνείς ανακάλυψαν αυτές τις τελετουργίες, άραγε και οι Έλληνες υιοθέτησαν αυτές τις τέχνες;7. Υπάρχουν γραπτά κείμενα του Δημοκρίτου που υποστηρίζουν ότι ένα νόσημα ωφελείται περισσότερο από τα οστά της κεφαλής ενός εγκληματία ένα άλλο νόσημα από τα οστά ενός φίλου ή ενός επισκέπτη.9. Ασφαλώς ο Πυθαγόρας, ο Εμπεδοκλής, ο Δημόκριτος, ο Πλάτων ταξίδεψαν με πλοίο σε άλλους τόπους για να την διδαχθούν -πήγαν ως εξόριστοι εκεί παρά ως ταξιδιώτες- και γυρνώντας πίσω την επαγγέλθηκαν, φύλαγαν όμως τα μυστικά της. Ο Δημόκριτος ανέπτυξε τις διδασκαλίες του Απολλοβήχη του Κόπτη και του Δαρδανού από τη Φοινίκη, μπήκε στον τάφο του Δαρδάνου για να βρει εκεί τα συγγράμματα του και βάσισε τα δικά του συγγράμματα στις διδασκαλίες εκείνων.
Το ότι τα διδάγματα αυτά έγιναν ποτέ αποδεκτά από ανθρώπους, αποτυπώθηκαν στη μνήμη τους και παραδόθηκαν στους μεταγενέστερους είναι κάτι το εκπληκτικό που δεν έχει το όμοιο του στην ιστορία.10. Τόσο μεγάλη είναι η έλλειψή τους σε αξιοπιστία και ευπρέπεια, ώστε εκείνοι που αναγνωρίζουν τα άλλα έργα του Δημοκρίτου, δεν δέχονται ότι τα περί μαγικής έργα είναι δικά του. Μάταια όμως, διότι ομολογείται ότι ο Δημόκριτος κατεξοχήν ενέβαλε στις ψυχές των ανθρώπων τη γλυκύτητα της μαγικής. Αξιοθαύμαστο είναι και τούτο, ότι και η μία και η άλλη τέχνη -εννοώ την ιατρική και τη μαγική– άνθησαν η μία μαζί με την άλλη: ο Ιπποκράτης δίδασκε την ιατρική την ίδια εποχή που ο Δημόκριτος δίδασκε τη μαγική, περί τους χρόνους του Πελοποννησιακού πολέμου.