Πέμπτη , 30 Μαΐου 2024
Breaking News

Phlomis fruticosa/Φλομίς η θαμνώδης- η γνωστή μας και πανταχού παρούσα ασφάκα

Η ασφάκα – Φλωμίς η θαμνώδης/Phlomis fruticosa, είναι ένα πασίγνωστος θάμνος σε όλες σχεδόν τις περιοχές της χώρας μας! Το...
Περισσότερα
Phlomis fruticosa/Φλομίς η θαμνώδης- η γνωστή μας και πανταχού παρούσα ασφάκα

Βότανα του Πλανήτη μας – Rudbeckia hirta

Rudbeckia hirta – το κίτρινο coneflower που λικνίζεται στον άνεμο… Rudbeckia hirta και είναι ένα πανέμορφο ανθοφόρο φυτό της οικογένειας Asteraceae,...
Περισσότερα
Βότανα του Πλανήτη μας – Rudbeckia hirta

Βότανα για τη θεραπεία των ουλών

Η υπερτροφική ουλή είναι μια επιπλοκή της επούλωσης του τραύματος και έχει υψηλό ποσοστό υποτροπής που μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές...
Περισσότερα
Βότανα για τη θεραπεία των ουλών

Σαν ποίημα, σαν μύθος και πάλι για το αγριοράδικο

Ο μύθος λέει ότι όταν ο Θεός έριξε τα λουλούδια στη γη τους είπε “διαλέξετε το χρώμα που θέλετε να...
Περισσότερα
Σαν ποίημα, σαν μύθος και πάλι για το αγριοράδικο

Η εμπειρία του μήνα του μέλιτος/των χαρούμενων και ευδαιμόνων στιγμών της ζωής μας, είναι το κορυφαίο ελιξίριο ζωής της Φύσης.

…σχεδόν όλοι μπορούμε να θυμηθούν κάποια φορά που είμασταν “τρελά ερωτευμένοι”. Κατά τη διάρκεια αυτής της εκπληκτικής περιόδου της ζωής...
Περισσότερα
Η εμπειρία του μήνα του μέλιτος/των χαρούμενων και ευδαιμόνων στιγμών της ζωής μας, είναι το κορυφαίο ελιξίριο ζωής της Φύσης.

hoʻoponopono, μια αρχαία χαβανέζικη πρακτική θεραπείας.

Είμαστε το άθροισμα των εμπειριών μας, που σημαίνει ότι είμαστε επιβαρυμένοι από το παρελθόν μας.  Όταν βιώνουμε άγχος ή φόβο...
Περισσότερα
hoʻoponopono, μια αρχαία χαβανέζικη πρακτική θεραπείας.

Πώς γίνεται το πότισμα του αμπελιού

Κάθε πότε ποτίζουμε το και ποιο είναι το κατάλληλο σύστημα ποτίσματος;Η απαιτεί αρκετές γνώσεις και εμπειρία από τον αμπελουργό σε...
Περισσότερα
Πώς γίνεται το πότισμα του αμπελιού

όταν με ρώτησαν είπα – Τα βότανα είναι η γέφυρα μεταξύ της φύσης και της δικής μας θεραπείας.

Tα συναντάμε παντού, ακόμα και μέσα στις πολύβουες πόλεις που ζούμε!!! Bρίσκονται κάτω από τα πόδια μας και ξεπετάγονται ακόμα...
Περισσότερα
όταν με ρώτησαν είπα – Τα βότανα είναι η γέφυρα μεταξύ της φύσης και της δικής μας θεραπείας.

όταν με ρώτησαν είπα – “Είναι ένας σπόρος που πέφτει από ψηλά για να τον γαλουχήσει η γη…”

Είσαι ένας σπόρος που πέφτει από ψηλά για να σε γαλουχήσει η Γη και να μεγαλώσεις και να θεριέψεις και...
Περισσότερα
όταν με ρώτησαν είπα – “Είναι ένας σπόρος που πέφτει από ψηλά για να τον γαλουχήσει η γη…”

Ραφιολέπις: Ένας χαμηλός θάμνος με όμορφα λουλούδια

Ένα εντυπωσιακός καλλωπιστικός θάμνος με πυκνό γυαλιστερό φύλλωμα και πανέμορφα λουλούδια που φυτεύεται συχνά σε κήπους και μπαλκόνια είναι η...
Περισσότερα
Ραφιολέπις: Ένας χαμηλός θάμνος με όμορφα λουλούδια

Ευχή για το χωράφι του άγίου Τρύφωνος

Η ευχή του Αγίου ΤρύφωνΟ ΑΓΙΟΣ ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ ΣΤΟ ΒΟΡΕΙΟΕΛΛΑΔΙΤΙΚΟ ΑΜΠΕΛΩΝΑΟ Άγιος ΤρύφωναςΤην πρώτη Φεβρουαρίου τιμά η Εκκλησία μας τη μνήμη του Αγίου Τρύφωνα, που έχει καθιερωθεί στην εθιμική λατρεία ως ο προστάτης των αμπελουργών. Ο Άγιος παρουσιάζεται μάλιστα στις νεώτερες λαϊκές αγιογραφίες ως “νέος, αγένειος, σγουρομάλλης, κρατών κλαδευτήρι”, εργαλείο δηλαδή με το οποίο γίνεται η κύρια αμπελουργική εργασία της χρονικής αυτής περιόδου. Πουθενά στο Συναξάριό του δεν αναφέρονται επεισόδια από το βίο ή τα θαύματά του, που να συνδέουν τον Άγιο με το αμπέλι και το κρασί. Πώς συσχετίσθηκε λοιπόν ο Μεγαλομάρτυρας Τρύφωνας με την άμπελο και το μεθυστικό της προϊόν;Ο Άγιος Τρύφωνας γεννήθηκε στη Λάμψακο, παραλιακή πόλη της Φρυγίας, και μαρτύρησε το 249 μ.Χ., όταν αυτοκράτορας του Ρωμαϊκού κράτους ήταν ο Δέκιος, στη Νίκαια της φρυγικής Βιθυνίας. Η περιοχή ήταν ξακουστή για τους αμπελώνες της όπως και όλα τα παράλια της Προποντίδας. Εκεί βρίσκονταν πόλεις που φημίζονταν για την αφθονία των κρασιών τους:
η Ραιδεστός, η Κύζικος και η περιοχή της Βιθυνίας με τα κρασιά της Τρίγλειας, της Κίου, της Νίκαιας.
Ο Άγιος πολιούχος της Νίκαιας συνδέεται λοιπόν καταρχήν με την άμπελο και τον οίνο λόγω …προέλευσης από περιοχή παραγωγής οίνων ποιότητος, αφού λίγες ήταν οι βυζαντινές επαρχίες, που μπορούσαν να καυχηθούν για τον οίνο τους τόσο όσο οι περιοχές της Προποντίδας.Η θέση της γιορτής του στον ετήσιο κύκλο πρέπει να έπαιξε επίσης ρόλο στην καθιέρωση του Αγίου ως προστάτη των αμπελουργών. Παρόλο που το αμπέλι “κοιμάται”, γυμνό από τσαμπιά, άνθη, φύλλα και χλωρούς βλαστούς, ο Φεβρουάριος αποτελεί κρίσιμη καμπή στο βλαστικό του κύκλο. Είναι η χρονική περίοδος κατά την οποία αρχίζει παραδοσιακά η σημαντικότερη ίσως αμπελουργική φροντίδα, το κλάδεμα.
Το κλάδεμα είναι τεχνική εργασία για την οποία οι αμπελουργοί δηλώνουν ότι χρειάζεται πείρα, μαστοριά και γνώση του συγκεκριμένου αμπελώνα. Κλαδεύοντας, ο αμπελουργός επεμβαίνει δυναμικά στο αμπέλι του και ρυθμίζει την ποσότητα άρα και την ποιότητα της παραγωγής του, ενώ καθορίζει αναπόφευκτα τη διάρκεια της ζωής αλλά και την υγιεινή κατάσταση των κλημάτων.Πανάρχαιες αντιλήψεις για τη βλάστηση και τη γονιμότητα βρήκαν πιθανότατα στέγη στον εορτασμό του Μεγαλομάρτυρα Τρύφωνα, την πρώτη του Φεβρουαρίου. Οι γεωργοί και ειδικά οι αμπελουργοί προσπαθούσαν να εξασφαλίσουν την προστασία των θεϊκών δυνάμεων πριν αρχίσουν το κλάδεμα. Όταν επεκράτησε ο Χριστιανισμός και τα παλιά λατρευτικά στοιχεία απαγορεύτηκαν, εκείνα επιβίωσαν …κουκουλωμένα κάτω από το μανδύα της νέας θρησκείας. Ο Άγιος, εξειδικευόμενος, επωμίσθηκε το ρόλο του προστάτη των αμπελουργών κατά κύριο λόγο. Δέχεται όλες τις ευχές, τις επικλήσεις και τις ιδιαίτερες φροντίδες με τις οποίες προσπαθούν να εξασφαλίσουν την ευετηρία, την καλή χρονιά, και να προστατέψουν το αμπέλι από τις λογής καταστροφές, που μπορεί να φέρει μια όψιμη παγωνιά, το χαλάζι, ο άνεμος, η δυνατή ή άκαιρη βροχή, κάποια ασθένεια.Δε φαίνεται πάντως τυχαίο το γεγονός ότι και ο βασικός Γάλλος ομόλογος του Αγίου, ο saint Vincent, εορτάζεται στους γαλλικούς αμπελότοπους την ίδια χρονική περίοδο, στις 22 Ιανουαρίου.Η λατρεία του Αγίου ΤρύφωναΟ Άγιος Τρύφωνας λοιπόν, από τη Λάμψακο της Φρυγίας, καθιερώθηκε ως Άγιος προστάτης των αμπελουργών, κρατά κλαδευτήρι και έχει σημαντικές αποτρεπτικές δυνάμεις κατά των ποικίλων εχθρών που ενεργούν βλαπτικά στα αμπέλια, στα δενδροκηπευτικά και τους αγρούς:
αντίξοες καιρικές συνθήκες, ασθένειες, έντομα, κάμπιες αλλά και ποντικοί υποχωρούν μπροστά του, εφόσον βέβαια του αποδοθούν οι προσήκουσες τιμές.
Ονομαστικά αναφέρονται στον Εξορκισμό του Αγίου Μάρτυρος Τρύφωνος μεταξύ των …“κακούργων θηρίων των αδικούντων την άμπελον, την χώραν τε και τον κήπον : Κάμπη, Σκώληξ, Σκωληκοκάμπη, Σκάνθαρος, Βρούχος, Ακρίς, Επίμαλος, Καλιγάρις, Μακρόπους, Μύρμηξ, Φθειρ, Ρυγίτης, Ψυλλίτης, Καυσοκόπος, Ερυσίβη, Κοχλοί, Ψαλίτης και ει τι άλλο προσφυσούν και μαραίνον τον καρπόν της σταφυλής και των λοιπών ειδών και λαχάνων”.Η λαϊκή παράδοση συνδέει τον Άγιο με τα αμπέλια και τους αμπελουργούς μέσω ευρύτατα διαδεδομένης στο βαλκανικό χώρο αφήγησης. Σύμφωνα με μια παραλλαγή ο Άγιος Τρύφωνας κλάδευε το αμπέλι του αδιαφορώντας για τις αντίθετες υποδείξεις της Παναγίας και έκοψε τη μύτη του. Η φράση – κλειδί “κλαδεύω έτσι κι όχι έτσι, είπε κι έκοψε τη μύτη του” συνοδεύεται από χειρονομία χαρακτηριστική της τεχνικής του κλαδέματος, χωρίς την οποία ο ακροατής αδυνατεί να αντιληφθεί πώς ακριβώς ακρωτηριάσθηκε ο Άγιος. Με αυτήν την “τεχνολογική αφήγηση” εξηγείται η λατρευτική αποχή από την εργασία στ’ αμπέλια που τηρούν όλοι οι αμπελουργικοί πληθυσμοί.

About admin

Check Also

Έθιμα και παραδόσεις του Πάσχα

Έβδομάς τών Βαΐων Παρασκευή, παραμονή του Λαζάρου. Άγερμοί κορασίων, ψαλλόντων τό άσμα τοΰ Λαζάρου καί …

Φυλαχτό και ξόρκι για το χωράφι

Αν είναι το αμπέλι μας όμορφα δουλεμένο και έχει καρπό πολύ ή αν έχει κανένας …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.